miércoles, 20 de enero de 2016

Lesson 64. A classic name for a classy car

  I was named Mercedes after my mum and my grandma. It means "grace" or "mercy". The origen of the name trace back to Romans time. It is a traditional, even regal Spanish name. I personally find it a  bit grave for a little girl. As a child it seemed to me more suitable for an old and aristocratic lady. Nevertheless I've always felt utterly happy with it. I've never used a short name. Your name is an essential part of your identity. I believe it so.

  Here I am, an adult woman living in a foreign country, totally ignorant of such a powerful impact that the German car company has caused on the Brits which think I've been named after a car. The obvious answer to that is the surprised face, a titter or a funny sentence: "I wish my name was Audi". Last year I phoned a guy to get tickets for a jazz concert. He was driving at that moment and asked my name to call me back as soon he could stop. I said:
-Mercedes ......
-Pardon???
-Yes, Mercedes like the car.....
All of sudden he started to laugh out of control, he barely could speak.
- I'm sorry, I'm so sorry about that....it's just....it's just...
At that point I was laughing out loud as well.

  Today one of the patients has told me:
-Do you know I lived at your country for two years a long time ago?
-Do you? Where??
-Nüremberg
(I haven't denied him, he was so convinced that I was German, possibly cos Claudia Shiffer and I are as alike as two peas in a pod, as you know. I wasn't in the mood for explaining to him the whole story about the car that was named after the owner's half Spanish daughter)
-Auf Wiedersehen
And he has left so happy that I simply didn't want to ruin his moment.




  Me pusieron Mercedes por mi madre y por mi abuela. Significa "gracia" o "perdón". El origen del nombre se remonta a la época romana. Es un nombre español tradicional, incluso regio. Personalmente lo encuentro algo serio para una niña pequeña. De niña me parecía más adecuado para una dama añosa de la aristocracia. Sin embargo siempre me he sentido totalmente a gusto con él. Nunca he utilizado diminutivo. Tu nombre es parte esencial de tu identidad. Así lo creo.

  Aquí me encuentro, una mujer adulta que vive en un país extranjero, totalmente ignorante del  impacto tan poderoso que la compañia alemana de coches ha causado en los británicos los cuales creen que me llamo así por el coche. La respuesta obvia a esto es la cara de sorpresa, una risa disimulada o una frase graciosa: "ojalá yo me llamara Audi". El año pasado telefoneé a un chico para conseguir entradas para un cocierto de jazz. Él iba conduciendo en ese momento y me preguntó mi nombre para devolverme la llamada tan pronto como pudiera parar. Le dije:
-Mercedes....
-Disculpe???
-Sí, Mercedes como el coche...
De repente empezó a reirse descontroladamente, apenas podía hablar.
- Lo siento. Lo siento mucho....es sólo...es sólo que....
En ese punto de la conversación yo también me estaba riendo a carcajadas.

  Hoy uno de mis pacientes me ha dicho:
-Sabe que viví dos años en su país hace mucho tiempo?
-Sí ? Dónde??
-Nüremberg
(No le he contradicho, estaba tan convencido de que yo era alemana, posiblemente porque como todos sabéis Claudia Shiffer y yo somos clavadas. No tenía ganas de explicarle toda la historia sobre el coche que llevaba ese nombre por la hija medio española del propietario)
-Auf Wiedersehen
Y se ha marchado tan contento que simplemente no quise arruinarle el momento.

No hay comentarios:

Publicar un comentario